woensdag 28 januari 2009

Beter afbeeldingen


Vandaag hebben we de allereerste tests gedaan, om te kijken wel model voor de tunnelbuis het meest aerodynamisch is.
We hebben 4 modellen getest. Model I, II, III en IV. (Op volgorde: blauw, geel, groen, rood).
Bij het testen hebben we steeds de kracht van een ventilator (uit de windtunnel), aangepast.
Verder hebben we via een newtonmeter de kracht (in newton natuurlijk) gemeten die op het model kwam te staan. Verder hebben we nog gelet op de trilling en eventuele resonantie die optrad bij het model.

Model 1:
Aantal % Ventilator:De kracht in Newton:[Trillen/resonantie]
5: 0
10: 0
15: 0
20: 0.005
25: 0.010
30 : 0.015
35: 0.025
40: 0.042
45: 0.068
50: 0.074
55: 0.11
60: 0.12
65: 0.139 [x]
70: 0.15 x[x]
75: 0.159 [x]
80: 0.165 [x^1]
85: 0.169 [x]
90: 0.173 [x^1]
95: 0.1775 [x]
100: 0.183 [x^1]

Model 2:
5: 0
10: 0
15: 0
20: 0
25: 0
30: 0.004
35: 0.007
40: 0.011
45: 0.031 [x^2]
50: 0.042 [x^2]
55: 0.053 [x^3]
60: 0.061 [x^1]
65: 0.07 [x^12]
70: 0.0735 [x]
75: 0.079 [2x]
80: 0.082 [x]
85: 0.086 [x^1]+[x^3]
90: 0.088 [x]
95: 0.089 [x]+[x^2]
100: 0.09 [x]+[x^2]

Model 3:
5: 0
10: 0
15: 0
20: 0
25: 0.003
30: 0.007
35: 0.012 [x]
40: 0.019
45: 0.034
50: 0.050
55: 0.069 [x]
60: 0.089
65: 0.101 [x]
70: 0.107 [x]+[x^2]
75: 0.123 [x^2]
80: 0.123 [x]+[r]
85: 0.132 [x]+[r]
90: 0.136 [x^2]+[r]
95: 0.140 [r]
100: 0.145 [2r]

Model 4:
5: 0
10: 0
15: 0
20: 0
25: 0.002
30: 0.006
35: 0.009
40: 0.015
45: 0.019
50: 0.025
55: 0.040
60: 0.051
65: 0.066 [x]
70: 0.069 [x]
75: 0.071
80: 0.075 [2x]
85: 0.079 [x]
90: 0.081
95: 0.083
100: 0.084

Via deze legenda zal ik even de rare afkortingen tussen de [-haakjes uitleggen.
[x] = Matige trilling
[x^1] = Snelle trilling
[x^2] = Matige trilling met een grote amplitude.
[x^12] = Matige trilling met een kleine amplitude.
[x^3] = Trilling die eerst heen- en daarna weer terug gaat, als in een massaveersysteem.
[r] = Het geheel resoneert en zou dus in realiteit instorten.

Uit deze tests kunnen we dus concluderen dat ontwerp 4 het beste is, qua trillingen en kracht die erop komt te staan.

2 opmerkingen:

Michiel zei

mooitjeee:D vrijdag verder testen. Model 3 was daarom in Real Life zwaar ingestort:P

Gavin zei

Ik heb de gegevens in excel gezet en kan de Cw gaan berekenen.